Ingerul – o altfel de prezenta

Ingerul – o altfel de prezenta

Biserica Ortodoxa a randuit in calendarul bisericesc o sarbatoare speciala, dar nu dedicata sfintilor, nici oamenilor, ci soborului de ingeri. Astfel, anual, la data de 8 noiembrie, ortodocsii ii praznuiesc pe Arhanghelii Mihail si Gavril, precum si soborul tuturor puterilor ceresti. Am zice noi, o sarbatoare a ingerilor, a acelor fiinte nevazute, spirituale, dar care ne calauzesc pasii si viata permanent. Biserica ii numeste mesageri ai vointei divine, trimisii lui Dumnezeu catre noi, oamenii, spre ajutor si indrumare.

Intr-adevar, daca privim la Orizont sau daca privim in sus la Zenit, acolo e un spatiu special al absolutului, un spatiu al lui Dumnezeu cu ingerii lui de lumina care se impartasesc permanent din pocalul vesniciei.

Exista un „acolo” al cunoasterii, un altul al credintei, dar si unul special al iubirii vesnice – lumea ingerilor. Dumnezeu a facut atat lumea noastra, cea a oamenilor, cat si o alta lume mai speciala, cea a ingerilor, din iubire, pentru a se impartasi impreuna din pocalul luminii si al iubirii vesnice.

Astfel, Dumnezeu i-a creat pe om si pe inger din iubire si doreste ca omul, coroana creatiei Sale, sa dobandeasca mantuirea si nicidecum sa ajute la popularea infernului. In acest sens, Dumnezeu a trimis ingerii pe pamant, sa-i ajute si sa-i calauzeasca pe oameni pe calea mantuirii.

Cu toate acestea, exista gandiri omenesti care-i atribuie fiintei omenesti principiul dualitatii. Astfel, potrivit lui George Minois, „salvarea omului consta in renuntarea la afirmarea exagerata a unei laturi a persoanei sau a alteia. Reluand intr-o forma opusa fraza lui Pascal, dar fiind de fapt de acord cu el, putem spune ca omul este inger si fiara; cine vrea sa fie numai inger sau numai fiara ajunge in iad”.

As spune ca omul este o fiinta speciala, a carei existenta este dominata de doi ingeri: unul bun, iar celalalt rau. Cei doi ingeri sunt permanent intr-o competitie de a-l atrage pe om de partea unuia sau a celuilalt, fara a ingradi in vreun fel liberul arbitru al omului.
De asemenea, exista o permanenta comunicare intre om si ingeri prin asa-zisele stari sau atitudini spirituale sau duhovnicesti. Cand omul este indrumat catre o fapta buna si o implineste pe aceasta inseamna ca s-a facut simtita prezenta ingerului bun, cand omul este ispitit si cade in acea ispita e semnul lucrarii celui rau.

De cele mai multe ori, e foarte greu sa deosebesti duhurile bune de cele rele, pentru ca ingerul cel rau are o inteligenta diabolica si abilitati senzoriale de comunicare perfide si de multe ori te imbie la o stare confuza, asemanatoare unei stari duhovnicesti si deruteaza in luarea deciziei. De aceea, Sfintii Parinti ne indeamna permanent la luciditate si vigilenta maxima asupra duhurilor celui rau.

Conform traditiei ortodoxe, Arhanghelii sunt conducatorii cetelor de ingeri, avand aripi si purtand sabii, ca simbol al biruintei si sunt calauze ale sufletelor in drumul acestora spre rai. Asa cum ne relateaza textele biblice, Arhanghelul Mihail a insotit poporul ales in pamantul fagaduintei, dar si cele zece pedepse, a fost pazitorul ostilor lui Isus Navi, a stins cuptorul celor trei tineri din Babilon, a pazit pe Daniil in groapa cu lei si tot el a dat biruinta lui Ghedeon in lupta. Arhanghelul Gavril a vestit nasterea Maicii Domnului, a fost primul care a rostit numele lui Iisus, i-a dat nume lui Ioan Botezatorul si le-a descoperit magilor taina intruparii Mantuitorului.

In spiritualitatea ortodoxa sunt cunoscuti un numar de sapte Arhangheli: Mihail, Gavril, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil si Varahiil. Mihail, care se talcuieste “cine este Dumnezeu”, fiind voievodul ostilor ceresti, primul din ceata Sfintilor Arhangheli, poarta sabie de foc si are rolul de a pazi legea lui Dumnezeu si de a birui puterea vrajmasilor. Gavril, care inseamna “omul lui Dumnezeu”, este arhanghelul bunelor vestiri. El nu poarta sabie de foc, ci crin, fiind aducatorul vestilor bune.

Rafail, care se talcuieste „Dumnezeu a vindecat”, al treilea arhanghel, este tamaduitor al neputintelor omenesti. Uriil (Dumnezeu este lumina mea) este luminator al celor intunecati. Salatiil (rugatorul) este ingerul care se roaga fierbinte pentru neamul omenesc. Gudiil (omul slavei) este ingerul care aduce vesnic slava lui Dumnezeu si celor ce se nevoiesc la fapte bune. Varahiil, (cel ce binecuvanteaza), ultimul arhanghel, este aducator de binecuvantare dumnezeiasca pe pamant.

Prezenta ingerilor si lucrarea acestora in viata omului a fost si ramane o provocare si pentru noi, oamenii mileniului al III-lea. Hierofaniile nu pot fi decat o certitudine, asa cum, de pilda, existenta divinitatii a sters orice urma de indoiala. A fi si a nu fi, aceasta e lumea ingerilor, o prezenta prin absenta, o altfel de prezenta. Manifestarea ingerilor in viata omului este o experienta unica, coplesitoare si mistica. Fiecare om, intr-un fel sau altul, poate simti prezenta ingerilor, fie prin asa-zisele stari duhovnicesti, fie prin gandul cel bun sau, la cei mai norocosi, prin aratarile ingerilor in vise sau reverii.

Asadar, sa privim mai des dincolo de Zenit, acolo unde fiintele spirituale vietuiesc in pace si iubire, luandu-le ca model de urmat si, in acelasi timp, chemandu-le in ajutor, ori de cate ori simtim nevoia.

Fie ca celor mai multe persoane din viata noastra sa le putem spune: „tu esti un inger!”.

Sursa